Bolagsstyrning

Organisation, intern styrning och kontroll på Fondab AB

Fondab AB med organisationsnummer 556697-5560, är ett helägt dotterbolag till MFEX Mutual Funds Exchange AB med organisationsnummer 556559-0634. Fondab AB äger och driver Fondmarknaden.se, som är en fondhandelsplattform för privatkunder med Sveriges bredaste fondutbud. Fondab har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva värdepappersrörelse.

Fondab arbetar kontinuerligt med att säkerställa god intern styrning och kontroll och bolaget strävar alltid efter att agera hederligt, rättvist och professionellt. Fondab arbetar efter principen om de tre försvarslinjerna vilket är uppdelat enligt följande:

Första försvarslinjen
Första linjen består av Fondabs löpande affärsverksamhet. De anställda som arbetar inom den första försvarslinjen är ansvariga för att hantera operativa risker och se till att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande internt- och externt regelverk.

Andra försvarslinjen

Andra linjen består av kontrollfunktionerna Risk- och Compliance.  Kontrollfunktionerna kontrollerar första linjens arbete avseende regelefterlevnad och risker kopplat till affärsverksamheten. Kontrollfunktionerna följer en årsplan som fastställs av styrelsen. Risk- och Compliancefunktionen är två oberoende kontrollfunktioner och är därför inte operativt verksamma i den första försvarslinjen. Kontrollfunktionerna i andra försvarslinjen är direkt underställda Fondabs VD och rapporterar, förutom till VD, även kvartalsvis till bolagets styrelse.

Tredje försvarslinjen
Den tredje linjen utgörs av Fondabs Internrevisionsfunktion, som rapporterar direkt till styrelsen och utgör styrelsens egna kontrollorgan. Internrevisionsfunktionen rapporterar till styrelsen minst årligen, men oftare vid behov, och kontrollerar arbetet som utförs i den första och andra försvarslinjen.

Internt regelverk
Fondab har ett internt regelverk som uppdateras av styrelsen årligen eller oftare vid behov. Styrelsen har fastställt följande policies för säkerställa Fondabs kontinuerliga arbete med intern styrning och kontroll samt kontinuitetshantering:
-    Policy for governing documents
-    Policy for internal governance and control
-    Policy for internal audit
-    Policy for the compliance function
-    Policy on risk management
-    Policy for business continuity management

De anställda på Fondab erhåller regelbunden utbildning för att bibehålla en god allmän kunskapsnivå om intern styrning och kontroll samt övriga externa regelverkskrav som ställs på Fondab i egenskap av värdepappersbolag.

 

 FondabOrg.png

 

Styrelse

Sammansättning

Styrelsen består av fyra ordinarie ledamöter och sammanträder fyra gånger per år. Finansinspektionen har godkänt samtliga ledamöter i separata ledningsprövningar.

Annika Saramies, Ordförande
Annika har tidigare arbetat 10 år på Avanza, bland annat som VD för Avanza Pension. Annika har över 20 års erfarenhet från sparande och pensioner.

Oliver Lagerström, Styrelseledamot
Oliver är grundare och tidigare Co-CEO på MFEX. Oliver arbetade innan dess i nio år på Svenska Handelsbanken inom investment banking och bankens fondavdelning. Oliver har en kandidatexamen i företagsekonomi från Stockholms universitet.

Brigitte Daurelle, Styrelseledamot
Brigitte Daurelle utsågs till VD för MFEX av Euroclear i oktober 2021. Hon var tidigare VD för Euroclear Belgium, Euroclear France & Euroclear Nederland under de sex åren dessförinnan. Brigitte konsoliderade dessa tre nationella värdepapperscentraler på en enda plattform, ESES, och kopplade dem till Target 2 Securities. Brigitte sitter för närvarande i SFIL:s styrelse. Hon började sin karriär inom försäkringssektorn, där hon förfinade det strategiska partnerskapet med ett av CNP:s huvudsakliga distributionsnätverk och satte fart på dess kommersiella utveckling.

Roger Storm, Styrelseledamot
Roger är vd för Euroclear Sverige. Han har en lång karriär inom finans och omfattande akademiska meriter (t.ex. MBA, CFA och B.Sc. in Business Administration & Economics/Econometrics). Roger har drivit och engagerat sig i internationell finansiell affärsledning, strategiska omorienteringar, M&A, regulatoriska initiativ, riskhantering av systemviktiga enheter, affärsutveckling och en rad ledarskapsutmaningar genom åren.

Policy för sammansättning av styrelsen och krav på kompetens

Fondab har tagit fram och efterlever en av styrelsen antagen policy för styrelsens sammansättning och samlade kompetens.

Policy for composition and competens of the Board

Styrelsens samlade kompetens

 

Företagsledning

Mikael Tjäder - Verkställande Direktör
Mikael Tjäder innehar en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har mångårig branscherfarenhet från kapitalförvaltning och långsiktigt sparande. Mikael kommer närmast från Carnegie Investment Bank och har tidigare varit verksam inom bland annat HQ Bank och Handelsbanken Asset Management.

Simon Garcia Wikberg - Ekonomichef
Simon har mångårig erfarenhet som redovisningsekonom för både mindre ägarledda bolag och större koncerner, där han arbetat med bl.a. nya förvärv, fusioner och kapitaltäckningsfrågor. Simon kommer närmast från Scania, dessförinnan bl.a. de svenska Alfred Berg bolagen och De Lage Landen Finans.

Emelie Moritz - Operativ Chef
Emelie är utbildad jurist vid Uppsala Universitet och kommer närmast från Avanza där hon arbetat i fyra år, inledningsvis som bolagsjurist men de senaste tre åren som affärsjurist. Emelie arbetade dessförinnan på Carnegie Investment Bank.

Filip Birkhammar - Försäljningsansvarig
Filip har en M.Sc. of Business and Economics från Stockholms Universitet med en mångårig erfarenhet från bank- och finansbranschen. Han har i sina olika roller haft ett utpräglat fokus på frågor som rör fondbranschen och fondmarknaden i stort. Filip kommer närmst från Carnegie Fonder och har tidigare varit verksam inom Skandiabanken.

Josefin Bergstedt - IT-ansvarig
Josefin har en mångårig erfarenhet inom bank- och finans och kommer närmast från Avanza Bank. På Avanza arbetade hon med ett kunddrivet fokus i sina roller som systemägare, projektledare, compliance officer och risk manager. Josefin arbetade dessförinnan på Aktiespar Fondkommission.

Kommittéer

ARCOM – Audit, Risk & compliance committee
Kommittén består av två represtentanter från styrelse, compliancefunktionen, riskfunktionen, internrevisor, externrevisor, COO, CFO samt VD och sammanträder fyra gånger per år.
Kommittén bereder beslut relaterat till Fondabs interna kontroll och styrning, uppdatering av Fondabs interna regelverk, finansiella rapporter och avrapportering från kontrollfunktionerna samt externrevision.

REMCOM – Remuneration committee
Kommittén bereder beslut gällande ersättning till Fondabs styrelse och ledande befattningshavare. Fondab beslutar endast om fast ersättning sedan 2018 men rörlig ersättning som är sparad i enlighet med tidigare avsättningar för rörlig ersättning betalas ut. Det avsätts således inga nya rörliga ersättningar i enlighet med Fondabs ersättningspolicy. Ersättningar betalas ut efter beredande i Remcom och faställande av styrelsen. Ersättning till anställda ska inte uppmuntra ett överdrivet risktagande inom Fondabs verksamhet. Därför beaktar beslut om ersättning påverkan på risktagande, inklusive hållbarhetsrisker, i enlighet med Fondabs ersättningspolicy

Investeringskommittén
Kommittén består av VD, Försäljningsansvarig samt Fondabs portföljförvaltare.
Kommittén sammanträder kvartalsvis eller oftare vid behov och fattar beslut om allokering i de aktivt förvaltade fondportföljerna.

Årsredovisning 

Årsredovisning 2019